Vår

uppdrag och värderingar

Mission Lanka Foundation grundades av Shantha Dalugage. Han har bott i Nederländerna sedan 2011 och är medlem av rådet för Amnesty International Nederländerna och ambassadör för fred av Universal Peace Federation Foundation. Ambassadör för den europeiska klimatpakten i Nederländerna. medlem av International Criminal Court Bar Association (ICCBA). Dessutom medlem i Association of Defence Counsel som praktiserar inför internationella domstolar och tribunaler (ADC-ICT). Medlem och volontär i Lawyers' Rights Watch Canada (LRWC). Justice of the Peace hela ön vid justitieministeriet Sri Lanka. Samordnare av Du har en internationell kommitté för mänskliga rättigheter. Human Rights Advocacy och försvarare. Medlem av civilsamhällesenheten UN Global Communications. Medlem av United for Human Rights. FN-volontär online. Sekreterare för nationella kristna församlingar i Sri Lanka. Sekreterare i Lankas fond för behövande barn. Tidigare direktör biträdande sekreterare för Diriya Foundations människorättskommitté.

Ett bättre liv för alla människor i Sri Lanka – det är vårt uppdrag. Våra donationer gynnar alla barn och människor i nöd, oavsett ras, religion eller bakgrund. För alla har rätt till en bättre värld, eller hur? Tack för att du hjälper oss att uppnå detta slutmål!

Introduktion

Med inrättandet av Mission Lanka Foundation (SML) den 14 januari 2019 togs steget för att uppfylla en önskan att hjälpa människor i Sri Lanka. Detta görs genom att bidra till hållbar fred och utveckling i Sri Lanka.

Ett antal viktiga spjutspetsar som SML fokuserar på: Främja mänskliga rättigheter, främja barns rättigheter och barnutbildning, bidra till fredsbyggande processen där det är möjligt genom att erbjuda tjänster för medling mellan parter i tvister. Dessutom får kvinnors rättigheter och barns rättigheter vår direkta uppmärksamhet. Slutligen är vi övertygade om att samvetsfrihet, yttrandefrihet och tryckfrihet är nödvändiga och bidrar till en fredlig och harmonisk tillvaro för alla medborgare.

Allt detta vill vi uppnå genom en fredlig väg, genom politik, genom kristna nätverk och genom personlig passion och kärlek till våra landsmän.

Stiftelsens mål

Stiftelsen har som mål att arbeta med att förbättra mänskliga rättigheter i Sri Lanka, oavsett ursprung, religion eller annan (politisk) övertygelse. Det vill stiftelsen göra genom att initiera hållbar förändring underifrån genom att bekämpa fattigdom, hunger och orättvisor och på så sätt erbjuda ett bättre framtidsperspektiv för barn och deras familjer.

I samarbete med privatpersoner, företag och organisationer utrustas den nya generationen med kunskap och möjligheter att i slutändan skaffa en egen inkomst och de lärs arbeta tillsammans med människor som tänker annorlunda.

Hur vill SML nå detta mål?

Stiftelsen vill nå sitt mål genom att skapa hållbara kopplingar mellan privatpersoner, företag och organisationer i Nederländerna och Sri Lanka. SML vill göra sin kunskap och kompetens tillgänglig och erbjuda samverkansmöjligheter. Vi arbetar lösningsorienterat med förfrågningar om hjälp från Sri Lanka.

För att främja mänskliga rättigheter, fred, utvecklingssamarbete och gott styre använder vi verktyg som att genomföra seminarier, tillhandahålla rådgivning, ge ut publikationer, representationer till regeringen, organisera möten och erbjuda konfliktmedling.

Vad är motivationen?

Stiftelsen arbetar utifrån en kristen filosofi och har ett öga för varje människa, precis som Jesus Kristus gjorde. Stiftelsen tror på det skrivna ordets kraft i Bibeln och inte på vapnets kraft. SML vill uppnå sina mål utan att ta politiska eller religiösa ställningstaganden. Vi lägger oss inte heller i diskussioner om detta.

Resultat

SML ska bidra till att skapa ett harmoniserat samhälle med en bredare social identitet.

ANBI information

Stiftelsen Mission Lanka har fått ANBI-status. Dina donationer är därför skattemässigt avdragsgilla Stiftelsen Mission Lanka är registrerad hos Handelskammaren under nummer: 73671908 RSIN: 859623142 Styrelsen består av tre styrelseledamöter Ordförande: Shantha Dalugamage Kassör: Erik-Jan Wiltink Sekreterare: Jude Mary Styrelseledamöterna får ingen ersättning för sin verksamhet och arbetar allt på frivillig basis. När Mission Lanka-stiftelsen är stängd kommer eventuellt positivt saldo att gå till en ANBI-organisation med ett liknande mål som Mission Lanka-stiftelsen. Nedan kan du ladda ner policyplanen 2023-2025 Nedan kan du ladda ner den ekonomiska årsöversikten 2022

PDF Ladda ner Policyplan 2023-2025 PDF Ladda ner Årsöversikt 2022 PDF Ladda ner ANBI-formulär

Mission Lanka Foundations nyhetsbrev 2023